Waarschuwing
  • JUser: :_load: Kan gebruiker met ID: 1258 niet laden

Recensie Spinvis in Gebouw-T

Spinvis krijgt in Gebouw-T de zaal zowel stil als in beweging - FOTO Leendert AnholtsAltijd is Spinvis in staat een album te maken wat raakt, het hart, de ziel, een herkenbaarheid waarvan je weet dat waar is. Iets dat zorgt dat je meeleeft en de situatie in geuren en kleuren herkent als een eigen ervaring, ondanks dat de namen en de silhouetten niet overeenkomen met de specifieke herinnering. Spinvis grijpt je vast bij de essentie van emotie in het Nederlands vertaald naar begrip en meeleven zoals Boudwijn de Groot en Robert Long dat ook konden, alleen in een ander tijdsbeeld. Een rebel op het speelveld, maar wederom met een grote schare fans die ook in Bergen op Zoom het woord 'uitverkocht' op de deur krijgt.

Zachte stemmen
‘Oostende’ komt langzaam op terwijl het publiek nog een plekje in de zaal zoekt, en voor je het weet ga je al compleet op in het optreden. De zachte stem van Erik, en Saartje die gewapend is met cello, raakt letterlijk en figuurlijk de juiste snaar. Nieuwere nummers als ‘Artis’ en ‘Tienduizend Zwaluwen’ passen feilloos tussen ‘Het Voordeel van Video’ en ‘Voor ik Vergeet’. Erik geeft ook aan dat hij graag tijdsgeesten combineert en dat lukt hem als geen ander. Ogen dicht en genieten van de verhalen die voorbij komen.

Uitbouwen
Het uitbouwen van nummers als ‘Ik wil alleen maar Zwemmen’ en het bombastische ‘Club Insomnia’ is een goede zet om het publiek in een opzwepende climax te krijgen. Het tempo gaat omhoog, de onregelmatige ‘Hey’s’ zorgen voor interactie over en weer en de kwaliteit van de band komt extra sterk naar voren. De combinatie tussen 'Kindje van God' en 'Nachtwinkel', werkt op de tegenovergestelde manier. Daar zakt een rockend liedje juist in tempo zodat Saartje een gedicht voor kan dragen dragen om vervolgens weer in te haken op het eerstgenoemde liedje. Het is de creativiteit in de uitvoering die het hem doet.

Kom terug
Wanneer het nummer ‘Kom Terug’ ingezet wordt en de bandleden worden voorgesteld, is het veilig om te zeggen dat we richting het einde van het optreden komen. De titeltrack van het album 'Trein Vuur Dageraad' is niet voor niets voor het einde bewaard. Het vat heerlijk samen waar de band toe in staat is, met geweldige samenzang als gevolg. De band gaat het podium even af om vervolgens als toegift ‘Wespen op de Appeltaart’ en ‘Bagagedrager’ in te zetten. Die laatste is alweer 17 jaar oud ondertussen. De tijd vliegt, zowel bij het optreden als het gehele bestaan van Spinvis. Maar het is en blijft een garantie voor kwaliteit.

Signeersessies
Na de show zijn er signeersessies en platenverkoop die druk bezocht werd in de foyer. Een kort praatje, een gezelligheidje en eigenzinnige (hand-)tekeningen vloeien rijkelijk. Op deze manier heeft Spinvis iets ongrijpbaars, een cultstatus en tegelijkertijd zijn ze als personen heel benaderbaar. Het is te hopen dat ze nog een paar jaar touren voor dat er een nieuw album komt, want dat kan soms zes jaar duren. Maar zolang het prachtig is, zal niemand daar over kunnen klagen!

Setlist Spinvis 25-11-2017 in Gebouw-T:
Oostende
Artis