There There's Encounter is Sci-fi film in zeven nummers

There There neemt je mee op een ruimtereis tijdens EncounterOp 23 april 2016 bracht There There haar album ‘Encounter’ uit. De Bredase band koos voor een uitdaging: geen losse verzameling nummers, maar praktisch een conceptalbum met als overkoepeld thema de ruimte. Divers qua muzikaliteit, doordacht als product.

There There heeft een geluid dat kundig complexiteit en toegankelijkheid combineert. Beginnend met ‘Prologue’ en eindigend met ‘Epilogue’, vertelt ‘Encounter’ het verhaal van buitenaardse ontmoetingen en de grootsheid van het heelal. Science-fiction gevangen in zeven nummers. Terwijl ‘Unbalanced’ nog een redelijk mellow opstapje is vanaf ‘Prologue’, gaat ‘Airplay’ met veel meer indringende koortjes en synths al veel meer de diepte in. ‘Airplay’ ontlaadt in het instrumentale ‘Interlude’, waarin je haast de wijdsheid van het heelal voelt.

Het onbekende
‘New Horizons’ begint vrij poppy met een combinatie van gitaar en toetsen plus drums die na een paar maten invallen. In plaats van de verwachte zang, echter, trekt men de gitaar nog even verder open, bindt dan wat in, en laat de zanger dan pas vertellen over wat het onbekende brengen kunnen zou. In dit nummer zijn verder ook de vraag-antwoord constructies tussen zanger en band interessant.

Episch
Titeltrack ‘Encounter’ begint met een spannend basloopje, en mondt uit in een heel epische combinatie van drums, synths en gitaar. ‘Epilogue’, wederom instrumentaal, voelt als het muzikale toetje dat onder de aftiteling wordt afgespeeld, dat moment dat je nog even wacht met het grijpen naar je lege frisdrankbeker om nog even tot je te laten doordringen wat je net allemaal hebt doorgemaakt, voor je het echte leven weer in moet.

Doordacht
Al met al, geslaagd in de opzet, dit album. Sferisch zit het goed in elkaar, instrumentaal is het doordacht en meer dan vaak genoeg onverwacht. Vocaal valt er bij deze band nog wat te halen. Hoewel de zanger een aangename Iggy Pop-achtige klankkleur heeft, zou hij meer mogen uitpakken om het niveau van de muziek nog meer omhoog te stuwen, en het als een mooier geheel te laten klinken. Wellicht wat voor het volgende conceptalbum!