EP Loudness van Fort '99: "Zet de volumeknop een standje hoger"

• Geschreven door Jessica Hommel

Fort 99 bracht onlangs de drie nummers tellende EP Loudness uitLoudness, de debuut EP van Fort '99, vraagt erom om de volumeknop een standje hoger te zetten en doet daarmee zijn naam ere aan. De band uit Etten-Leur wil naar eigen zeggen 'de aardbeving zijn die onze samenleving nodig heeft. Weg met de singer-songwriters, indiepopbands en DJ's met hun zoetsappige deuntjes. Maak plaats voor strakke ritmes, coole baslijnen, vette riffs en pakkende vocals!

Wakker schudden
De EP begint met de titel-track 'Loudness' en laat geen misverstanden ontstaan over het doel van de band: de wereld flink wakker schudden en laten rocken. Een staccato riff met gepaste hoeveelheid distortion wordt al snel aangevuld door zware drums en bas. Het ritme is opzwepend en het geheel heeft een rauw randje waar je moeiteloos je vingers aan snijdt. De stem van zanger Tristan heeft met vlagen iets weg van Disturbed's David Draiman en past goed binnen het genre. In de bridge wordt ruimte gemaakt voor een op handen zijnde solo. Het nummer valt hier even stil om daarna weer netjes opgebouwd te worden. Het is voelbaar dat er iets te gebeuren staat en die anticipatie zal live ongetwijfeld tot enthousiast head bangen leiden.

Strak
Een funky baslijn kondigt het volgende nummer aan. 'Dry Land' heeft in zekere zin dezelfde ingrediënten als de titel-track, maar proeft toch heel anders. Het voelt meer ontspannen en meer dansbaar. Dit nummer verrast vooral in de bridge, die iets vertraagt en speelt met dissonanten. Een fijne solo lost uiteindelijk deze dissonanten op, waarna drummer Bram de korte stilte opvult met strakke fills.

Meer
Het laatste nummer op de EP, 'Come On', klinkt als een nieuwe, ouderwetse (hard)rock plaat en zou niet misstaan op de soundtrack van de tv serie Wynonna Earp. Hoewel niet enorm vernieuwend, ligt 'Come On' toch erg prettig in het gehoor. De band geeft zelf aan dat ze beïnvloedt zijn door onder andere Black Stone Cherry, Danko Jones en Triggerfinger, en hun debuut EP is daar zeker een goede afspiegeling van. Loudness klinkt volwassen. De bandleden zijn goed op elkaar ingespeeld en er is technisch weinig op aan te merken. Het enige probleem is dat er slechts drie nummers op de EP staan!